Český slavík 21: Hlasování a interpretace výsledků

Hlasování v hudební anketě Český slavík 21 bylo skvělým testem naší platformy. Během 45 dní se do něj zapojilo 216 138 lidí, kteří rozdali 1 678 328 hlasů. Výsledky odpovídají číslům na sociálních sítích i Spotify, Slavík tedy dostál smyslu ankety popularity. Co jsme v hlasování ve znovuobnovené anketě změnili a co naznačují výsledky? 

Na platformě Decision 21 většinou zajišťujeme participativní rozpočty a další projekty ve městech, školách a organizacích, kde s její pomocí lokálně zapojujeme občany do rozhodování. V rámci Participace 21 spolupracujeme s desítkami měst, od New Yorku, přes Jeseník, až po největší pražské MČ. Mimo to ale také technicky zajišťujeme hlasování v různých soutěžích, tou nejvýraznější je letos obnovená hudební anketa Český slavík 21

V předchozím ročníku v roce 2017, kdy si sošku naposledy převzal legendární Karel Gott, hlasovali lidé zasláním SMS z mobilního telefonu a prostřednictvím online formuláře na stránkách ankety. SMS byly placené dle běžného tarifu hlasujícího. Z každého mobilního telefonu šlo v každé kategorii hlasovat pouze jednou. Pro každou kategorii musel hlasující poslat samostatnou SMS, ve které vypsal příjmení a křestní jména svých tří oblíbených interpretů. Do SMS navíc musel připsat věk a pohlaví. Tím, že hlasující museli vše vypsat ručně do SMS, nutně stoupala chybovost hlasování, kdy lidé odeslali SMS s překlepy či neúplnými informacemi. 

Letos jsme proto v hlasování provedli několik zásadních změn a věnovali spoustu práce zejména jeho UX - uživatelské přívětivosti. Cílem bylo celý proces usnadnit a pomocí moderních technologií zajistit transparentní a férové hlasování.

Základní charakteristika hlasování v anketě Český slavík 21

• Hlasování probíhalo online a zdarma.

• V každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů.

Vstup do hlasování byl zabezpečený unikátními PIN kódy.

Do hlasování bylo možné se kdykoliv znovu vrátit a svou volbu pozměnit (jako je tomu například v online volbách v Estonsku).

Řazení interpretů bylo náhodné a pokaždé jiné, aby nikoho nezvýhodňovalo.

Jelikož je Český slavík anketou popularity, do hlasování bylo možné navrhovat interprety, kteří v něm chyběli, a následně pro ně hlasovat.

Přibyla soutěžní kategorie Hip Hop a Rap.

Letošní hlasování mělo v porovnání s minulými ročníky velký úspěch. Během 45 dní se do něj zapojilo celkem 216 138 lidí, kteří rozdali 1 678 328 hlasů. Anketa Český slavík 21 tak byla skvělým testem naší platformy, která, troufáme si říct, prošla na jedničku z hvězdičkou! Nápor hlasujících, zejména na začátku hlasování, platforma hravě ustála. Výsledky odpovídají číslům na sociálních sítích i Spotify, Slavík tedy dostál smyslu ankety populární hudby.

Výsledky

V kategorii Zpěvačka zvítězila Ewa Farna (42 324 hlasů), stříbrnou slavicí se stala Lucie Bílá (41 311 hlasů) a třetí místo obsadila Eva Burešová (22 023 hlasů). 

Zlatým slavíkem se v kategorii Zpěvák stal Marek Ztracený, který obdržel 48 048 hlasů,  což je nejvíce ze všech kategorií v anketě. Na druhém místě skončil Pokáč (21 377 hlasů) a bronz si odnesl frontman kapely Kryštof - Richard Krajčo (17 445 hlasů). 

První místo v kategorii Hudební skupina obsadili Mirai (34 857 hlasů). Stříbrného slavíka si odnesla kapela Kryštof (29 783 hlasů) v závěsu s kapelou Kabát (29 183 hlasů). 

Kategorie Hip Hop & Rap se v anketě letos objevila poprvé. Jejím vítězem se stal kontroverzní rapper Řezník (19 295 hlasů), druhé místo obsadil Marpo (19 185 hlasů) a bronzového slavíka získal Raego (16 282 hlasů). 

    Kategorie ZpěvačkaKategorie Zpěvák              Kategorie Kapely a Hip Hop & Rap

Celkový počet hlasujícíchCelkový počet udělených hlasůPočet soutěžících

Český slavík, Spotify a sociální sítě

Výsledky hlasování odpovídají počtům sledujících na sociálních sítích i počtu posluchačů na Spotify, anketa tedy opravdu odrážela popularitu jednotlivých interpretů. Vítězové a vítězky letošního Slavíka jsou ti, kteří jsou na české hudební scéně aktuálně nejvíce slyšet. A zároveň ti, kteří mají největší fanouškovskou základnu. Zlatá slavice Ewa Farna nad svými kolegyněmi vítězí i v číslech na Spotify (363 220 posluchačů měsíčně) a počtu sledujících (Instagram: 628 tisíc sledujících, Facebook: 855 tisíc sledujících). Pro srovnání, stříbrná slavice Lucie Bílá má na Spotify 132 942 posluchačů měsíčně, na Instagramu ji sleduje 427 tisíc sledujících a na Facebooku 587 549 sledujících. Podobný počet sledujících má na Instagramu také Eva Burešová, která má ale výrazně nižší počet posluchačů měsíčně na Spotify - 46 502.  Ze zmíněných zpěvaček má nejkratší kariéru, která odstartovala její účastí v soutěži Česko Slovensko má talent v roce 2011, kde se dostala do finále. V poslední době jí však lidé mohli často vídat na obrazovkách - ztvárnila jednu z hlavních rolí v seriálu Slunečná a coby porotkyně byla v letošním ročníku Tvoje tvář má známý hlas, kde v minulosti sama účinkovala. 

Podobně je tomu také u zlatého slavíka Marka Ztraceného, který s přehledem vede na Spotify (250 339 posluchačů měsíčně) a v porovnání se stříbrným Pokáčem a broznovým Richardem Krajčem má největší počet sledujících na Instagramu (188 tisíc) i Facebooku (148 tisíc). Stejnou situaci vidíme i u hudební skupiny Mirai, která kromě Českého slavíka jasně vítězí také na Spotify (281 993 posluchači měsíčně) a Instagramu (79,3 tisíce sledujících).

Počet využitých hlasů

Jak jsme již zmínili, v každé soutěžní kategorii mohli lidé hlasovat až pro 5 svých favoritů. Více než polovina hlasujících využila více než jednoho hlasu, což napomáhá konsenzuálním výsledkům. Dva a více hlasů využilo v kategorii Zpěvačka 54 % hlasujících, v kategorii Zpěvák 56 % hlasujících, v kategorii Hudební skupina 54 % hlasujících a v kategorii Hip Hop & Rap 49 %. 

Průměrný počet hlasů v jednotlivých kategoriích
• Zpěvačka: 2,66 hlasu

• Zpěvák: 2,76 hlasu

• Hudební skupina: 2,62 hlasu

• Hip Hop & Rap: 2,54 hlasu

Počet využitých hlasů

Na výsledky hlasování se také můžete podívat na platformě Decision 21.

Zobrazit výsledky

Z galavečera Českého slavíka 21 jsme pro vás připravili fotoreport, který najdete zde. Autorem fotek je Petr Lebeda Photography

Český Slavík 21_@Petr Lebeda   Český Slavík 21_@Petr Lebeda

Sdílet článek:

Další novinky

Školním Pébéčkem participace na GymHu teprve začala. Vítězný návrh znovu zapojí celou školu

Školním Pébéčkem participace na GymHu teprve začala. Vítězný návrh znovu zapojí celou školu

Ohlédnutí za uplynulým rokem

Ohlédnutí za uplynulým rokem

Čtrnáctka podle vás: dětské hřiště i nové vybavení do skateboarding haly. Na participaci dala Praha 14 pět milionů

Čtrnáctka podle vás: dětské hřiště i nové vybavení do skateboarding haly. Na participaci dala Praha 14 pět milionů
Zobrazit další novinky

Službu provozuje společnost Decision 21 s.r.o.

Sledujte nás, ať vám neuniknou další zajímavé projekty, na kterých pracujeme.

© 2022, Decision 21 Created by Beneš & Michl