Zeptali jsme se žáků základních a středních škol, jak zvládli přechod na online výuku

V březnu tohoto roku nastala mimořádná situace, kdy se výuka na školách musela ze dne na den přesunout do online světa. Protože součástí participace na školách je rovněž zjišťování názorů žáků a studentů, připravili jsme ve spolupráci s naším výzkumným  oddělením dotazníkovou sondu. Žáků a studentů českých základních a středních škol jsme se ptali, jak vnímali a zvládli přesun výuky do virtuálního prostředí. Získali jsme zpětnou vazbu, která může být cennou inspirací pro  ředitele škol pro případ, že by se podobná situace měla v budoucnu opakovat, nebo že by určitou formu vzdálené výuky chtěli zařadit i do běžného režimu.

1721 žáků a studentů poskytlo zajímavé postřehy

Vzorek dotazovaných žáků a studentů nelze považovat za reprezentativní, přesto se domníváme, že některé názory a postřehy mohou být pro vedení škol velmi zajímavé a přínosné. Dotazník zodpovědělo 1721 žáků a studentů ze základní a středních škol v České republice. Nejsou první, koho jsme se na situaci ve školách ptali. Jak se školám přechod do online světa podařil, co se povedlo a co ne z pohledu učitelů a ředitelů škol si můžete přečíst ZDE

Školy zvládly situaci s přehledem

Je důležité poznamenat, že celá situace s uzavřením škol byla naprosto bezprecedentní, instrukce shora nebyly vždy úplně jasné a koordinace jednotlivých kroků občas pokulhávala. Ředitelé škol se museli s problémem přechodu na online výuku vyrovnávat ze dne na den, bez předchozích zkušeností, jakýchkoliv návodů nebo metodiky. Přestože nebylo k dispozici dostatečné technické vybavení, řada učitelů neměla s podobnou situací zkušenosti a využití online nástrojů bylo zejména pro starší pedagogy překážkou, podařilo se ředitelům i pedagogům distanční výuku s přehledem zvládnout. 

Kompletní výsledky dotazníku naleznete zde:

Výsledky ŽÁKOVSKÉHO dotazníku 

Pozitivním zjištěním této dotazníkové sondy je, že žáci a studenti přišli na to, že jim chození do školy vlastně chybí. Také rodiče si v této mimořádné situaci uvědomili, jak je práce učitelů náročná a přehodnotili svůj vztah k nim. A ředitelé škol objevili, že pracují s úžasnými týmy kreativních lidí, kteří řeší potíže za pochodu a jen tak něco je nezaskočí.

 

Postřehy k online výuce od žáků a studentů:

Otázka: Co podle vás v komunikaci s učiteli (ne) fungovalo? (1. + 2. otázka)

Otázka: Co vám na online výuce vyhovovalo nejvíce a nejméně? (3. + 4. otázka)

Otázka: Jak byste si představoval/a částečné zavedení online výuky do běžného režimu? (5. otázka)

socdem

Sdílet článek:

Další novinky

Školním Pébéčkem participace na GymHu teprve začala. Vítězný návrh znovu zapojí celou školu

Školním Pébéčkem participace na GymHu teprve začala. Vítězný návrh znovu zapojí celou školu

Ohlédnutí za uplynulým rokem

Ohlédnutí za uplynulým rokem

Čtrnáctka podle vás: dětské hřiště i nové vybavení do skateboarding haly. Na participaci dala Praha 14 pět milionů

Čtrnáctka podle vás: dětské hřiště i nové vybavení do skateboarding haly. Na participaci dala Praha 14 pět milionů
Zobrazit další novinky

Službu provozuje společnost Decision 21 s.r.o.

Sledujte nás, ať vám neuniknou další zajímavé projekty, na kterých pracujeme.

© 2022, Decision 21 Created by Beneš & Michl