Zeptali jsme se žáků základních a středních škol, jak zvládli přechod na online výuku

V březnu tohoto roku nastala mimořádná situace, kdy se výuka na školách musela ze dne na den přesunout do online světa. Protože součástí participace na školách je rovněž zjišťování názorů žáků a studentů, připravili jsme ve spolupráci s naším výzkumným  oddělením dotazníkovou sondu. Žáků a studentů českých základních a středních škol jsme se ptali, jak vnímali a zvládli přesun výuky do virtuálního prostředí. Získali jsme zpětnou vazbu, která může být cennou inspirací pro  ředitele škol pro případ, že by se podobná situace měla v budoucnu opakovat, nebo že by určitou formu vzdálené výuky chtěli zařadit i do běžného režimu.

1721 žáků a studentů poskytlo zajímavé postřehy

Vzorek dotazovaných žáků a studentů nelze považovat za reprezentativní, přesto se domníváme, že některé názory a postřehy mohou být pro vedení škol velmi zajímavé a přínosné. Dotazník zodpovědělo 1721 žáků a studentů ze základní a středních škol v České republice. Nejsou první, koho jsme se na situaci ve školách ptali. Jak se školám přechod do online světa podařil, co se povedlo a co ne z pohledu učitelů a ředitelů škol si můžete přečíst ZDE

Školy zvládly situaci s přehledem

Je důležité poznamenat, že celá situace s uzavřením škol byla naprosto bezprecedentní, instrukce shora nebyly vždy úplně jasné a koordinace jednotlivých kroků občas pokulhávala. Ředitelé škol se museli s problémem přechodu na online výuku vyrovnávat ze dne na den, bez předchozích zkušeností, jakýchkoliv návodů nebo metodiky. Přestože nebylo k dispozici dostatečné technické vybavení, řada učitelů neměla s podobnou situací zkušenosti a využití online nástrojů bylo zejména pro starší pedagogy překážkou, podařilo se ředitelům i pedagogům distanční výuku s přehledem zvládnout. 

Kompletní výsledky dotazníku naleznete zde:

Výsledky ŽÁKOVSKÉHO dotazníku 

Pozitivním zjištěním této dotazníkové sondy je, že žáci a studenti přišli na to, že jim chození do školy vlastně chybí. Také rodiče si v této mimořádné situaci uvědomili, jak je práce učitelů náročná a přehodnotili svůj vztah k nim. A ředitelé škol objevili, že pracují s úžasnými týmy kreativních lidí, kteří řeší potíže za pochodu a jen tak něco je nezaskočí.

 

Postřehy k online výuce od žáků a studentů:

Otázka: Co podle vás v komunikaci s učiteli (ne) fungovalo? (1. + 2. otázka)

Otázka: Co vám na online výuce vyhovovalo nejvíce a nejméně? (3. + 4. otázka)

Otázka: Jak byste si představoval/a částečné zavedení online výuky do běžného režimu? (5. otázka)

socdem

Sdílet článek:

Další novinky

Volby jinak. Zahrajte si s námi volební hru a zkuste krajské a senátní volby s více hlasy

Volby jinak. Zahrajte si s námi volební hru a zkuste krajské a senátní volby s více hlasy

Zveme vás na mezinárodní symposium Demokracie v 21. století: Krize nebo příležitost?

Zveme vás na mezinárodní symposium Demokracie v 21. století: Krize nebo příležitost?

Most chce zvýšit zájem o technické vzdělávání pomocí Pébéčka na vybrané ZŠ

Most chce zvýšit zájem o technické vzdělávání pomocí Pébéčka na vybrané ZŠ
Zobrazit další novinky